Imøtekommer BREEAM-forespørsel

Imøtekommer BREEAM-forespørsel

AUBO er en av de største privateide kjøkkenprodusentene i Danmark og representeres i Norge av Optimera og Montér. Det var på forespørsel fra Optimera at AUBO startet arbeidet med å utfordre produsentene til å gjennomføre emisjonstesting og produsere varer for å innfri miljøkravene i BREEAM.

Motta nyhetsbrev fra Eiendomsforvaltning

Litt over tre år og utallige arbeidstimer senere kan de glede seg over at målet er oppnådd. Nå kan de skryte av at de er Danmarks mest miljøvennlige kjøkkenprodusent som den første kjøkkenleverandør som lever opp til BREEAM-kravene.

Hva er BREEAM?

BREEAM sertifiseringen er verdens eldste miljøsertifisering og det er den mest utbredte sertifiseringen i Europa. Et BREEAM-prosjekt tar for seg alt fra planleggingsstadiet, gjennomføring og drift av bygningen, i et livsløp. Markedet viser at et "BREEAM" bygg har en høyere markedsverdi og de er vesentlig mer attraktive i det norske markedet. Kort oppsummert er et BREEAM prosjekt et miljøprosjekt fra A til Å.

BREEAM-NOR

I Norge stilles enda høyere krav til bærekraftighet. Her brukes derfor BREEAM-Nor, som er tilpasset norske forhold og er den eneste sertifiseringen for bærekraftige bygg i dag. BREEAM- Nor er utviklet av Norwegian Green Building Council i samarbeid med diverse aktører i bygg- og eiendomsbransjen.

AUBO har nå satt sammen ett stort og godt sortiment for prosjektmarkedet som har blitt testet og dokumentert for å oppfylle kravene også til BREEAM-Nor. Kjøkken fra Aubo dekker både de generelle minimumskravene for byggevarer (MAT1-A20), samt det strenge krav definert for innendørs luftkvalitet (HEA9/HEA02).

Tar miljøet på alvor

- Som selskap har vi et ansvar, som peker både innover og utover. Med AUBO og Optimera sitt store fokus på miljø, tar vi ansvar for at våre produkter ikke belaster kundene sitt inneklima - både til fordel for nåværende og fremtidige generasjoner. Våre kunder skal alltid føle seg trygge når de handler hos oss, og de må vite at de med god og ren samvittighet kan velge produkter fra AUBO. Vi er stolte av å være den første kjøkkenprodusenten i Norden som har tatt miljøet så alvorlig at vi innfrir BREEAM kravene, sier administrerende direktør i AUBO, Torben Andersen.

Setter standarden for kjøkkenbransjen

Optimera kan nå imøtekomme BREEAM-forespørsler på inventar til kjøkken.

- Som vi er kjent med er det ingen entreprenører frem til i dag som har kunne imøtekomme dette kravet. Når Aubo nå setter standarden for kjøkkenbransjen blir det ikke like enkelt å "sno seg unna" kravet om å innfri BREEAM standarden lenger, sier Jan Rostad, salgsdirektør i Optimera.

Økt etterspørsel

Etterspørselen etter miljøvennlige og bærekraftige produkter er stor, og den blir ikke mindre i fremtiden. - Sertifisering har blitt en viktig del av prosessen med nybygg og store andeler av alle nybygg av næringsbygg i Oslo er nå BREEAM-registrert. I år har det også kommet en ny BREEAM klasse for enkeltbolig- og blokkleiligheter. Vi forventer derfor økt etterspørsel også her, fortsetter Rostad.

Satser på kjøkken

Optimera har de siste årene gjort kjøkken til satsingsområde og nå omsetter selskapet for over 300 millioner på kjøkkenmarkedet. Gjennom flere år har de bygd opp spesialistkompetanse på kjøkken og har nå over 20 kjøkkensentere i sine Montér byggevarehus.

I kjøkkensentrene møter kundene kjøkkenrådgivere med spesialistkompetanse. Sentrene betjener både privatpersoner og proffmarkedet. Mange av Optimeras proffkunder benytter Optimeras kjøkkensentre som utstillingsvindu for sine kunder igjen. Her kan man se de ulike modellene og gjøre endringer og eventuelle oppgraderinger på løpende prosjekter.

– Like fullt satser vi på merkevarebygging blant annet gjennom sponsorater på TV. Slik når vi frem både til proffkundene og forbrukere, fortsetter Rostad. Dette året har vi blant annet to store sponsorater i samarbeid med TV2; Sommerhytta og Huset. I tillegg skal vi kjøre en omfattende kjøkkenkonkurranse med HL og P4 i mai.

Optimera har valgt å satse fullt og helt på en kjøkkenleverandør, nettopp AUBO. AUBO produserer kjøkken med høy kvalitet samtidig som de er konkurransedyktige på priser. De er flinke til å følge med på trender og er sterke i prosjektmarkedet, sier Rostad. Mye kjøkken for pengene er et av AUBO sine sterkeste salgsargumenter.

– Entreprenørene kjenner oss allerede godt i prosjektmarkedet, og er tjent med å begrense antall leverandører for å oppnå høy effektivitet og lønnsomhet. Dette gjelder ikke minst med tanke på logistikken til og på byggeplass. Vi leverer byggevarer og kjøkken i en integrert logistikkjede, helt frem til monteringsstedet inne i bygningen. På dette området har vi et betydelig konkurransefortrinn sammenlignet med rene kjøkkenaktører, avslutter Rostad.

Til toppen