Fortsetter det gode boligsalget på Ensjø i Oslo
(Illustrasjon: Skanska)

Fortsetter det gode boligsalget på Ensjø i Oslo

At boligmarkedet går treigt har vi hørt om i mange måneder. Spesialist etter spesialist har spådd boligmarkedet sønder og sammen. Så hvorfor går leilighetene på Ensjø Torg unna da?

  • Bolig
Motta nyhetsbrev fra Eiendomsforvaltning

– Vi visste at det ikke ville være like enkelt å oppnå så gode salgsresultater som vi gjorde i 2016. Da solgte jo leilighetene nærmest seg selv. Det gjør de ikke nå. Men vi har forberedt oss godt og tenkt mye på hvem det er som vil bo på Ensjø. Det forteller Laila Bævre Tugay fra Skanska Eiendomsutvikling som er salgssansvarlig for trinn 4 på Ensjø Torg.

– Vi har fått hjelp av at boligsalget tok seg opp i februar, men samtidig er det helt konkrete tiltak vi har gjort, som vi ser virkningen av nå. Det å ha et bevisst forhold til målgruppene for det konkrete prosjektet gjør at vi kan utvikle enda bedre tilpassede leiligheter til de forskjellige målgruppene. Hva er det de ønsker, hva er det de trenger? Hvordan kan vi skape så gode prosjekter at de velger oss foran konkurrentene? Det er ting vi har tatt stilling til tidlig i fasen, vi har lyttet til kundene og utviklet prosjekter ut i fra hva de ønsker.

Positiv for fremtiden

Nå ligger prosjektet godt foran salgsprognosen for trinn 4 og Laila er positiv til tiden som kommer.

– Ja, absolutt, både salgsstarten og de første ukene etterpå gikk mye bedre enn forventet. Vi hadde forberedt oss på at det skulle bli veldig vanskelig å selge noe – ikke fordi vi ikke har trua på prosjektet, men fordi markedet har vært så stille.

Og Laila tror det er to hovedgrunner til at salget på Ensjø går bra:

– For det første har vi utviklet et veldig godt prosjekt – dette trinnet og hele Ensjø Torg blir utrolig fint! Og for det andre har vi priset oss riktig i forhold til dagens marked. Kjøperne våre vet akkurat hva de får for pengene i de forskjellige områdene, de har blitt prisspesialister. Tiden da man kunne sette prisen ut i fra det man ville ha er over. Pris og et godt prosjekt har resultert i at vi selger bra, også bedre enn de fleste konkurrentene våre i samme område.

Hvem er kjøperne våre?

Det er noen målgrupper som har utpekt seg, da spesielt de unge mellom 25-35 år som skal etablere seg. I tillegg er det de som har penger på bok, det er de som vil plassere pengene sine i eiendom eller de som kjøper en sekundær bolig. Det er også tydelig at spekulanten som før var veldig aktiv på boligmarkedet nå er borte.

– Men hovedsakelig er det de unge som kjøper, og vi er faktisk nesten utsolgt for to-roms leilighetene på dette trinnet. De unge trigges av beliggenheten og at man enklere kan klare seg uten bil. At det ligger oppe på T-banen får vi mange positive tilbakemeldinger på.

EIENDOMSFORVALTNING/15. juni 2018

Nødvendig taktskifte for eiendomsforvaltningen

Eiendomsnæringen representerer store verdier, og en rekke investorer har hatt en eventyrlig reise gjennom løpende avkastninger og verdijusteringer. Forvaltning av eiendommer har imidlertid fremstått uten strategiske visjoner, med fokus på daglig og teknisk drift. Denne tiden er nå over. Les hele saken

Til toppen