Bygger historie

Bygger historie

Det nye One World Trade Center bygget åpner i begynnelsen av 2015 og konstruksjonen ligger stort sett foran skjema. Bygget er et arkitektonisk og ingeniørmessig mesterstykke som setter nye standarder innen arkitektur, sikkerhet, miljø og samfunnsansvar.

Motta nyhetsbrev fra Eiendomsforvaltning

DET NYE ONE World Trade Center i New York blir med sine 1776 fot og 104 etasjer den høyeste bygningen i den vestlige hemisfære. Tårnet er utviklet av The Port Authority of New York & New Jersey i samarbeid med The Durst Organization, og eies av førstnevnte. Med sin beliggenhet i nedre Manhattan forventes det å bli et nytt ikon i New Yorks skyline.

Det nye tårnet blir sett som et symbol på håp og fornyelse. Høyden er også symbolsk og representerer datoen for USAs Declaration of Independence i 1776. Designer er David Childs fra Skidmore, Owings and Merrill, LLP. Byggets design er ultramoderne og med sin tidløse arkitektur og enkle form forventes det å bli et nytt landemerke.

– Først må jeg si at jeg er ekstremt stolt av denne bygningen, sier Director of World Trade Center Construction, Steven Plate. De opprinnelige Twin Towers som ble ødelagt var et historisk element i byen.

– Vi er stolte av å reetablere oss, å vise at vi er et hardført folk, erklærer han. Tragedien 9/11 var et svært mørkt øyeblikk, men han ser gjenoppbyggingen som et bevis på at man ikke lar seg definere av slike hendelser.

EKSTRAORDINÆR SIKKERHET

Ingeniørmessig er bygget designet etter høyeste standard noensinne og fremstår som det tryggeste kommersielle bygg i verden. Ifølge Plate overgås sikkerhetsforskriftene med 50 %. Betongen er den sterkeste og tykkeste noensinne brukt i en bygning (ca 6 fot) og tåler 14 000 pund per kubikktomme (PSI).

Bygningsstrukturen er designet rundt en ekstra stålramme. Sammen med en betongkjerne gir den betydelig stivhet og redundans. Heisene er huset i den beskyttende kjernen innerst i bygget. Trappeoppgangene er ekstra vide og det er egen trappeoppgang for hjelpemannskaper. Hver etasje har beskyttede samlingspunkter for nødssituasjoner.

Det finnes forsterkede sprinkleranlegg, nøds-stigerør og kommunikasjonssystemer. Reservepumper og -ventiler skal sikre uavbrutt elektrisitet. En Vehicular Security Center & Tour Bus Parking Facility (VSC) vil stå for sikkerhetssjekk av kjøretøyer. Fotgjengere får rask og sikker adkomst fra gaten og det nye kollektivknutepunktet under bakken. Også i byggeprosessen er det ekstra fokus på sikkerhet. Blant annet har de ”shrink-wrapped” bygningen for å holde ting på plass—noe de er de første til å gjøre.

EKSEPSJONELT MILJØVENNLIG

[factbox id="1"]

Høy standard gjelder også miljø. Alle aspekter av bygging og drift er vurdert. Ifølge Plate er det brukt over 250 millioner dollar bare på å bringe bygget godt over LEED standard. De nyeste metoder tatt i bruk for å maksimere effektivitet, minimere avfall og forurensning, spare vann, forbedre luftkvaliteten og redusere innvirkningen på miljøet. Blant annet benyttes det innovative, neste-generasjons energikilder samt fornybar energi som vind- og vannkraft.

Gråvann skal resirkuleres og stormvann skal brukes til kjøletårn og vanning av uteområder. Baderomsinnredningen bruker 42 % mindre vann og det skal benyttes LED-belysning. Det brukes ekstra energieffektive mekaniske anlegg. Heisene produserer elektrisitet og varme gjenvinnes av damp.

I byggeprosessen brukes resirkulerte bygningsmaterialer i stål og betong. 10 000 amerikanske tonn stål er gjenvunnet; rundt 21 % av totalforbruket. Total mengde gjenvinningsmaterialer er 35 %, 20 % over målet. Videre er rundt 35 % av materialer og utstyr produsert innen en radius på 500 amerikanske miles, også 20 % over målet. Betongblandingen er ikke bare sterk—den er også miljøvennlig, ifølge Plate.

Lavt sementinnhold reduserer mengden klimagass i produksjonen. Også beliggenheten bidrar på grunn av ekstraordinær tilgang til kollektivtransport. Ifølge Plate forventes 90 % av ansatte og beboere å bruke offentlig transport.

– Det er et ekstremt miljøvennlig prosjekt, hevder han videre.

– Vi har en forpliktelse overfor neste generasjon å ta vare på miljøet.

BLANDET BRUK

Totalt har det gått med over 45 000 amerikanske tonn stål, 200 000 cubic yards med betong og 20 acres med glassvegger (Low-E glass curtain walls). Spiret er laget i 18 seksjoner hvorav noen veier nesten 70 amerikanske tonn. Bygget vil være en blanding av kommersielle
bruksområder og turistattraksjon. Med tre millioner kvadratfot kontorlokaler fordelt på 71 etasjer forventes One WTC å bli verdens mest attraktive kontoradresse. Hovedleietaker er Condé Nast, som flytter inn på slutten av året. Kontorene vil bli arbeidsplass for tusenvis av ansatte—Condé Nast alene vil ha 4000.

På toppen av bygget kommer ”One World Observatory” (100. – 102. etasje).

Turistattraksjonen åpner tidlig i 2015 og forventes å trekke ca 3,8 millioner besøkende årlig. ”Skypods”— state-of-the-art heiser—vil ta besøkende raskt opp og på nedturen får de en virtuell opplevelse av å være på utsiden av bygget! Plate tror turistattraksjonen raskt vil bli en av de mest besøkte i New York, om ikke i verden.

– Det er den vakreste utsikten i verden, påstår han. Det blir også rikelig med butikk- og restaurantlokaler integrert i de forskjellige byggene på World Trade Center-området. Totalt sett har byggeplassen mange sammenhengende prosjekter.

– Det er en ”Rubic’s Cube of construction”, konstaterer Plate. Mange av prosjektene er allerede ferdigstilt og åpnet, og byggeprosessen ligger stort sett foran skjema.

BYGGER HISTORIE

– Det måtte bli et ikonisk bygg, understreker Plate.

– Vi ønsker å vise at vi er tilbake og bedre enn noensinne. Bygget måtte bli en hyllest, ikke bare til regionen men for de menneskene vi mistet den skjebnefulle dagen. Byggeprosjektet har gitt sysselsetting og styrket økonomien i en lavkonjunktur. Ifølge Plate er i alt 62 000 mennesker positivt berørt. Det jobber for tiden 3 500 på byggeplassen og 10 000 har gått gjennom portene så langt.

– Når byggemannskapene støter på et problem, skygger de ikke unna men møter utfordringen. Det er bare vanlige folk som gjør ekstraordinære ting.

– Det er mer enn en jobb, vi bygger historie. Tre tusen liv gikk tapt. Vi må sørge for at folk har et unikt sted å kunne vise sin respekt. Plate finner det emosjonelt at prosjektet nå nærmer seg slutten, og synes det har vært ”en vidunderlig reise”.

– Det har vært et komplekst ingeniørprosjekt, det er ”history in the making”. Port Authority er av forståelige grunner tilbakeholdne med å gi ut detaljer som kan kompromittere sikkerheten. Det inkluderer når og hvordan de tenker å feire sin Grand Opening.

NÆRINGSBYGG/ 3. oktober 2018

Byggestart i 2019 for Økernsenteret

Det har vært skrevet og sagt mye om det nye Økernsenteret, det har vært diskutert og vraket forskjellige navn, og mye annet. Slik sett skiller det seg ikke mye fra andre store byggeprosjekter i Oslo. Men nå begynner det å bli alvor. Byggestart blir 2019. Les hele saken

BOLIGMARKED/ 1. oktober 2018

Nye boligannonser på FINN.no i dag

Boligannonsene på FINN blir endret etter anbefaling fra Eiendom Norge i samråd med Forbrukertilsynet og FINN. Ifølge Johan Fredrik Høvås, salgsdirektør for FINN eiendom, og Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge, er målet at den nye annonsen skal gjøre det enklere for boligkjøper å innhente all tilgjengelig informasjon om boligen. Les hele saken

Til toppen