Bærekraftig samfunnsbygging og trivelige hus
(Foto: Erik Burås / Studio B13)

Bærekraftig samfunnsbygging og trivelige hus

– Vi er opptatt av å levere kvalitet, for våre hus skal kunne stå i hundre år. I tillegg forsikrer vi oss om at kundene våre trives og er fornøyd, og har hatt de mest fornøyde kundene i bransjen flere år etter hverandre.

Motta nyhetsbrev fra Eiendomsforvaltning

Administrerende direktør Martin Asp har jobbet lenge i JM Norge, men har også flyttet en del på seg. Han har faktisk arbeidet i konsernet i 22 år, og trives hele tiden, kan han fortelle. Med bakgrunn som trainee og fra byggeplass i bunnen, og etter å ha fått stadig mer ansvarsfulle oppgaver i selskapet, ble han adm dir i JM Norge for 3 år siden. Han er stolt av bakgrunnen sin, og ser også for seg at folk som jobber i konsernet, både deler tilhørigheten og ikke minst stoltheten over det de er en del av:

– Det er naturlig at vi deler samme målbilde, og da faller det andre på plass av seg selv, sier han ettertenksomt.

Boliger du trives i

JM Norge er en av de største bolig leverandørene her i landet, og i Norden er det en del av JM AB, som er et børsnotert selskap.

– Når du investerer i en bolig fra JM Norge, skal du vite at du gjør en trygg og god investering. Vår ambisjon er å tilby kundene en god, funksjonell og ikke minst problemfri bolig gjennom en enkel og trygg kjøpsprosess, slår han fast.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Hva er den viktigste årsaken til suksessen deres?

– Det er mange faktorer som har spilt sammen tror jeg. Konsernet ble grunnlagt rett etter krigen av byggmester John Mattson. I 1982 ble selskapet børsnotert, og gjennom salg, oppkjøp og emisjon styrket JM i 1995 sin finansielle stilling betydelig. Tre år seinere kjøpte så JM den norske boligutvikler og entreprenørselskapet Byggholt, og la dermed grunnlaget for flere seinere oppkjøp og etableringer i vekstområdet SørNorge og i senere tid også i Trondheim.

Vi tenker hele tiden langsiktig, og det er viktig i en bransje som vår.

- Martin Asp

– Men det stoppet ikke med dette?

– Dette var bare en ny begynnelse, for i 1999 etablerte vi oss i Danmark med ny organisasjon og ambisiøse mål. Et år seinere selger Skanska eierandeler i JM, og 6 år etter det etablerer vi oss i Finland. I 2008 innfører JM lavenergihus som standard på alle boligprosjekter i Sverige. 3 år seinere er det klart for å endre navn til JM Norge AS, og JM kjøper så bygg- og prosjektutviklingsselskapet Øie AS på Romerike, forteller han.

25% bedre

– Dere lanserte i 2012 «25% bedre» lavenergihus. Hva innebærer det?

– Det betyr at alle JM-boliger fra det tidspunktet og i alle fall fram til i dag har blitt produsert for å være 25% bedre enn myndighetenes krav når det gjelder tilført energi.

– Det høres ut som et beinhardt krav?

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Ja, det er det jo. Men vi har lenge vært opptatt av energi, og at det vi produserer skal være bærekraftig. Så selv etter at forskriften TEK 17 kom, der myndighetene stiller krav til hvor mye energi en ny bolig skal trenge til oppvarming, greier vi å ligge 25% under kravet. Mye har så klart skjedd på dette feltet de siste 20 årene, og man kan vel tenke seg at siden kravene hele tiden blir strengere fra myndighetenes side, så vil man i fremtiden ikke kunne fortsette en politikk som går på å legge seg 25% under det igjen. Men vi har nå gjennom en årrekke vist at vi er helt i front når det gjelder miljøtenking, og det skal vi fortsette med, understreker han.

– Hva er hemmeligheten?

– Vel, det viktigste vi kan gjøre for å redusere hvor mye energi som trengs til oppvarming, er å redusere varmetapet. Den varmen som forsvinner fra en bolig, får ingen noen glede av. I JM bruker vi mange forskjellige tiltak for å holde varmen inne i boligen. Vi bygger tette boliger og gode boliger, og lar moderne klimaanlegg ta seg av sirkulasjon og tilføring av frisk luft. Med tredoble vinduer og god isolering er det ikke noe problem for oss å mer enn oppfylle myndighetenes krav – i alle fall fram til nå, forklarer han. 

Industrielt

– For å kunne bygge boliger med så god energifokus og ikke minst på en måte som skaper verdier for boligkjøperne, er det viktig for oss å jobbe industrielt. Dette er en utfordring for hele bransjen, for det krever mye av oss som utbyggere, og det er få som har kommet så langt som oss på akkurat dette feltet. Når det er sagt, er vi også veldig stolte av at vi har de aller mest fornøyde kundene i bransjen. Faktisk har vi hatt det i en årrekke, selv om vi med forbedret resultat likevel falt ned på 3. plass i fjor, skal vi gjøre vårt til å komme tilbake på toppen igjen, sier en offensiv Martin Asp. Kundetilfredsheten har blitt målt jevnlig de siste 12-15 årene, JM har fått svært gode tilbakemeldinger fortløpende og ser at bransjen de senere år har latt seg inspirere til økt kundefokus.

Vi har egne folk på våre byggeplasser der vi selv kan sette standarden, og der vi gjennom hele prosessen kan kjenne igjen de verdiene vi står for.

- Martin Asp

– Du har jobbet i selskapet i 15 år i Sverige, og 7 år i andre land, men har nå «landet» i Norge. Har du hentet inspirasjon fra andre land også?

– JM som konsern er et team hvor alle drar i samme retning. Som jeg nevnte er alle enige om hvilke mål vi har. Det må vi være, om vi skal kunne jobbe sammen på en fornuftig måte. Men det er klart at man har lært seg en del i alle de forskjellige posisjonene jeg har hatt, og det inkluderer også de årene jeg har jobbet utenom Sverige.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Hva er grunnen til at dere har blitt så store tror du?

– Det er jeg ganske sikker på kommer av at vi ikke har det travelt. Vi tenker hele tiden langsiktig, og det er viktig i en bransje som vår. Fra vi erverver tomteareale og til vi kan overlevere boliger til kjøperne våre kan det kanskje ta så lenge som 5-8 år, og da sier det seg jo selv at man ikke kan ha det travelt. Når det er sagt, betyr det ikke at vi kan ligge på latsiden. Tvert om må vi hele tiden stå på og jobbe for at kundene våre skal få trivelige, lyse og fine boliger som de kan være fornøyd med. Og det med en kundebehandling som bidrar til den høye graden av kundetilfredshet, understreker han. 

Egne folk

– Dere har mange ansatte, i motsetning til ganske mange andre aktører i bransjen. Hvorfor gjør dere slike valg?

– Dette henger sammen med vårt grunnsyn om å bygge bærekraftig, og ikke minst at vi skal ha et bevisst forhold til vårt samfunnsansvar. Vi har oftest egne folk på byggeplass, slik som tømrere og betongarbeider, og vi tar kontroll over så mye som mulig av byggeprosessen selv. Vi har således egne folk på våre byggeplasser der vi selv kan sette standarden, og der vi gjennom hele prosessen kan kjenne igjen de verdiene vi står for. På den måten sikrer vi oss at vi kan levere med en jevn og god kvalitet, og det er viktig for oss og kundene våre, minner han om.

Ved å eksportere «best practise» til andre deler av konsernet kan vi hele tiden bidra til at vi utvikler oss internt også.

- Martin Asp

– Hvordan utvikler dere dette videre?

– Det er et svært viktig spørsmål, for i samme takt som samfunnet utvikler seg videre, må vi også utvikle oss – og helst litt raskere. I tillegg til den kompetansen vi sikrer oss fra eksterne kilder, har vi en strategi om å lære av hverandre internt i selskapet. Ved å eksportere «best practise» til andre deler av konsernet kan vi hele tiden bidra til at vi utvikler oss internt også. Det er en måte å jobbe på som jeg også har inntrykk av at de ansatte i konsernet setter stor pris på, sier han etter en liten tenkepause. 

Utfordring

– Hva synes du er utfordrende ved å skulle være på topp i bransjen til enhver tid?

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Jeg synes vel ikke at det er spesielt utfordrende for meg personlig, men det er jo klart at bransjen vår er slik at det tar svært lang tid fra en tanke slår rot og til man kan sette den ut i livet. På grunn av at vi jobber i en bransje der selve produksjonssyklusen tar svært lang tid, så kan det være vanskelig å få øye på endringer når man forsøker å iverksette dem.

– Men det spiller vel ingen rolle, når dere skal bygge hus som varer i 100 år?

– Hehe, det kan du kanskje si. Dette med hundreårs-målet er jo mer snakk om en mentalitet, da. Vi tar sikte på å bygge boliger som kan arves, både en og to ganger. Det sier noe om hvordan vi tenker internt i selskapet, og kanskje også hvordan det er å jobbe hos oss. Vi er ikke stedet for dem som ønsker seg en produksjonsprosess med muligheten for noen «kjappe innersvinger», slår han fast. 

Teknisk bakgrunn

– Hvordan blir man så toppsjef i JM Norge?

– Jeg vet ikke akkurat om jeg har noen oppskrift på det. Men selv er jeg utdannet økonom og ingeniør. Og så har jeg som sagt «gått gradene», og jobbet på flere nivåer og ikke minst flere arbeidsplasser fram til jeg for 3 år siden tok over som sjef her i Norge.

– Og hva gjør så direktøren når han ikke er på jobb?

– Det er veldig viktig å kunne koble av skikkelig, for da orker man faktisk mye mer på jobben også. I de siste 2 årene har hele familien flyttet hit til Norge, og med to barn i alderen 11 og 13 år har man jo en del å holde på med på hjemmefronten. Jeg forsøker å holde meg litt i form, og løper litt på barmark, og tar litt skiturer i vinterhalvåret. I Stockholm hvor jeg vokste opp, var det jo ikke den samme fantastiske naturen som vi kan nyte godt av her i Norge, sier han ettertenksomt.

Videre satsing

– Men du er overhodet ikke tilbakelent når du ser på fremtiden?

– Nei, det kan man ikke være som leder. Den 1. januar i år besluttet vi at vi skal svanemerke alle boligene vi skal produsere fremover i Norge. Det har vi allerede gjort som første selskap i Finland, og vi er også blant de første her i landet. Med dette legger vi opp til å fortsette vår lenge avklarte fokus på miljø og bærekraftig husbygging, og har allerede fått veldig positive tilbakemeldinger på dette, sier han.

Det er veldig viktig å kunne koble av skikkelig, for da orker man faktisk mye mer på jobben også.

- Martin Asp

– Hva er det som gjør JM sine boliger bedre?

– Det er mange ting. Men la meg vende tilbake til at JM sine boliger har et svært lite varmetap. Alle boliger trenger likevel å få tilført noe energi til oppvarming. Men i JM er vi opptatt av hvordan man skaffer den energien som trengs til dette formålet. Da blir spørsmålet hvor mye energi man fysisk trenger å få tilført, og hvor mye man kan produsere selv?

– Hvorfor er dere opptatt av dette? Slike problemstillinger gjør seg vel neppe gjeldende før etter at boligen er kjøpt?

– Tja, for det første kan det jo være et ekstra salgsargument, og dessuten handler det igjen om en kombinasjon av samfunnsansvar og dette å sørge for at vi fortsatt skal ha de mest fornøyde kundene. Å arbeide i et ansvarlig og fremoverlent selskap er også veldig motiverende for våre medarbeidere. Vi mener at spørsmålet om hvor mye energi en bolig trenger å kjøpe fra eksterne leverandører er et viktig parameter. Det er en av flere grunner til at vi hele tiden jobber med ny teknologi og nye metoder for å sikre at behovet for å få tilført energi blir så lite som mulig, forklarer han.

Gjenvinning.

En annen av «hemmelighetene» til JM Norge når det gjelder å holde energiforbruket lavt for de fremtidige boligkjøperne, er varmegjenvinning:

– Alle våre klimaanlegg er utstyrt med varmegjenvinning, og dette skjer ved at den oppvarmede luften i boligen som dras ut, brukes til å varme opp den innkommende, friske luften. Dermed blir den friske luften faktisk nesten helt oppvarmet før den kommer inn i huset, og man trenger langt mindre energi for å varme den opp til riktig innetemperatur. De klimaanleggene vi bruker i JM Norge er i stand til å gjenvinne opptil 85-90% av varmen i luften som dras ut, sier han entusiastisk.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Dere bygger blant annet boligblokker, hvordan går dere fram der?

– Igjen er det snakk om å tenke offensivt og praktisk: De fleste kjenner jo til at man kan bruke for eksempel varmepumper i eneboliger, men det er kanskje ikke så mange som tenker på at man også kan bruke det i boligblokker. Vi bruker varmepumper både i eneboligene og boligblokkene vi bygger, og oppnår derigjennom ytterligere energisparing. Dette er bare eksempler på hvordan vår byggemetode er gjennomsyret av miljøtankegang, forteller Asp, som legger til at de som regel også monterer en varmepumpe på ventilasjonsanlegget.

Kundenes boligdrøm

– Men er det virkelig slik at kundene blir tilfredse bare fordi dere tenker bærekraftig og miljøvennlig?

– Det handler om å ta inn over seg at et boligkjøp er en langsiktig og kompleks affære. Vi vet mye om kundenes boligdrømmer før vi starter, og har den med oss gjennom hele prosessen fra tomtevalget til boligen står klar til innflytting. Vi ønsker nemlig ikke bare at boligene skal være funksjonelle, lyse og med gode planløsninger. I tillegg har vi også med oss at kundene skal få en god beliggenhet, en effektiv og som sagt miljøvennlig byggeprosess og ikke minst prisgunstige løsninger. Dessuten er vi opptatt av at våre boligkjøpere skal få en god kjøpsopplevelse rett og slett, sier toppsjefen hos JM Norge.

Vi har et samfunnsansvar. Dette gjennomsyrer alt vi gjør, ikke bare at vi er opptatt av å bygge miljøvennlige og smarte hus, men at vi skal gjøre det på en måte som også tar hensyn til miljø, samfunn og ikke minst boligkjøperne selv.

- Martin Asp

– Hvorfor er det så viktig for dere å bidra til det dere kaller en bærekraftig samfunnsbygging?

– Det er viktig for oss fordi vi erkjenner at vi har et samfunnsansvar. Dette gjennomsyrer alt vi gjør, ikke bare at vi er opptatt av å bygge miljøvennlige og smarte hus, men at vi skal gjøre det på en måte som også tar hensyn til miljø, samfunn og ikke minst boligkjøperne selv. Vi har produsert over 100.000 boliger i konsernet siden den spede starten rett etter krigen, og virksomhetens hovedfokus er nyproduksjon av boliger i storby-og universitetsområder i Sverige, Norge og Finland. Prosjektene er ofte store og komplekse, og noen ganger kan man se hele bydeler vokse fram gjennom prosjektene våre. Derfor mener vi at det er viktig at vi tar samfunnsansvaret vårt på alvor, understreker han.

Holdbar utbygging

– Det er svært få – om noen – som sier at de skal bygge hus som varer i 100 år. Hvorfor ikke slå av litt på kravene?

– Ganske enkelt fordi dette – som jeg var inne på – er snakk om en holdning. Vi bidrar til å skape velfungerende samfunn for dagens og morgendagens mennesker: Husene som vi bygger i dag og måten vi håndterer miljøet på, vil komme til å sette sine spor langt frem i tiden. Med mer enn 70 års erfaring i bransjen har vi utviklet oss til å bli et stort konsern både i norsk og skandinavisk målestokk, og med en slik størrelse, kommer det også et betydelig ansvar – som vi tar på alvor. Vi bidrar gjennom vår virksomhet til å skape et velfungerende samfunn både for dagens og morgendagens mennesker. Dette betyr at begrepet bærekraft virkelig er en ledestjerne for JM, og at vi har store ambisjoner akkurat på dette feltet. Gjennom analyser av vår virksomhet har vi identifisert en rekke forskjellige elementer innenfor bærekraftbegrepet som vi mener er viktige. Bærekraft er også viktig for langsiktig verdiskapning for oss i JM, noe som gjør det ekstra interessant å jobbe med disse spørsmålene, legger han til.

  Foto: Erik Burås / Studio B13

– Hva betyr bærekraftig virksomhet for dere?

– Vårt bærekraftsarbeide tar sikte på å ta økonomisk, sosial, etisk og miljømessig ansvar. Dette mener vi er viktig både for oss som selskap og for samfunnet rundt oss. Det betyr at vi må ta slike hensyn i alt vi foretar oss: Fra prosjektutvikling, gjennom hele byggeprosessen og fram til ferdige boliger og lokaler. Gjennom å håndtere både kortsiktige og langsiktige bærekraftutfordringer, representerer vi et troverdig og klokt valg for boligkjøperne, sier han.

– Betyr ikke det at dere tar et svært omfattende ansvar som dere ikke egentlig trenger å ta på dere?

– Vi føler at vi skal ta et slikt ansvar, og det handler om vår helhetlige tankegang. Vi tar ansvar, ikke bare for det vi jobber med i dag, men for den langsiktige påvirkningen dette har for samfunnet og miljøet. Som et resultat kan vi styre risiko og skape muligheter gjennom våre forretningsforhold. Dette gjør vi i harmoni med omverdenen, og det er viktig å være klar over at det langsiktige målet med en bærekraftig utvikling betyr at det vi gjør tilfredsstiller dagens behov, uten at det går ut over mulighetene for fremtidige generasjoner, sier han til slutt.

NÆRINGSBYGG/ 3. oktober 2018

Byggestart i 2019 for Økernsenteret

Det har vært skrevet og sagt mye om det nye Økernsenteret, det har vært diskutert og vraket forskjellige navn, og mye annet. Slik sett skiller det seg ikke mye fra andre store byggeprosjekter i Oslo. Men nå begynner det å bli alvor. Byggestart blir 2019. Les hele saken

BOLIGMARKED/ 1. oktober 2018

Nye boligannonser på FINN.no i dag

Boligannonsene på FINN blir endret etter anbefaling fra Eiendom Norge i samråd med Forbrukertilsynet og FINN. Ifølge Johan Fredrik Høvås, salgsdirektør for FINN eiendom, og Christian Vammervold Dreyer, administrerende direktør i Eiendom Norge, er målet at den nye annonsen skal gjøre det enklere for boligkjøper å innhente all tilgjengelig informasjon om boligen. Les hele saken

Til toppen